MARKUS DRAPER

DEMOTAPE

12.10. - 16.11.2013


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MARKUS DRAPER / DEMOTAPE

Die Bourouina Gallery freut sich sehr zum ersten Mal in ihren Räumen den deutschen Künstler Markus Draper mit einem meisterhaften Werkkomplex zu zeigen. Fast 25 Jahren nach der Wende, bietet er uns eine sehr persönliche Interpretation des historischen Moments der Leipziger Montagsdemonstrationen, die zum Zusammensturz der ehemaligen DDR geführt haben. Die ausgestellten Bilder basieren auf einem historischen Videodokument:

“Grundlage für diese Serie von insgesamt 17 Gemälden ist eine etwa 21 Minuten lange Videoaufnahme der Montagsdemonstration in Leipzig am 9. Oktober 1989. Es ist das einzige Filmdokument dieser Demonstration, das auf abenteuerliche Weise zwei DDR-Oppositionellen vom Dach eines Leipziger Kirchturmes gelang und es noch in der selben Nacht der westdeutschen Presse zuspielten. An der malerischen Umsetzung dieses Filmdokuments interessiert mich besonders der Aspekt des Erinnerns an das damalige Ereignis und die damit verbundene „Unschärfe“ der Bilder, die davon im eigenen Gedächtnis geblieben sind (…).

Die heute anhaftende Heroik wurden den damaligen Ereignissen erst im Nachgang übergestülpt. Damals, im Moment des Geschehens waren vor allem die ersten Montagsdemonstrationen ein sehr tastender, noch orientierungsloser Prozess. Ähnlich verwackelt und chaotisch ist das als Malvorlage dienende Filmdokument. Genau dieses Diffuse, Unbewusste dieser entscheidenden Demonstration jenes Oktobertages, wollen die „Mental Bit Maps“, wie ich die dazu entstehenden Bilder bezeichne, mit den Mitteln der Malerei beschreiben.”

Markus Draper

MARKUS DRAPER / DEMOTAPE

The Bourouina Gallery is very pleased to be showing, for the first time within its spaces, a masterful group of works by the German artist Markus Draper. Nearly twenty-five years after the fall of the Berlin Wall, Draper presents us with an intensely personal interpretation of the historical moment marked by the Monday Demonstrations in Leipzig that led to the collapse of the former GDR. The images exhibited are based upon a historical video document:

 

‘The basis for this series of seventeen paintings in all is a circa twenty-one minute-long video-recording of the Monday Demonstration in Leipzig from 9 October, 1989. It constitutes the sole film document of this demonstration and was achieved thanks to the adventurous spirit of two GDR oppositionists who had managed to climb up onto the roof of a church tower, and who were able to deliver the tape to the West German press the very same evening. In my painterly transposition of these images, I am especially interested in the aspect of recollection concerning the past event and the associated ‘blurriness’ of the images that have remained in my own memory. The half-tones of the film stills have been disassembled by me into bitmaps, and the bitmap templates have then been transferred to the canvas with brush and paint. Each mistake that may have emerged thereby is consciously integrated into the final image.

 

The heroic qualities attributed to the past events by today’s interpretations were first imposed in retrospect. At that time, in the actual moment of occurrence, the first Monday Demonstrations were, above all, a tentatively groping, yet disoriented process. Likewise, the film document that serves as the template for the painterly result is similarly jittery and chaotic. It is precisely this unconscious diffuseness, integral to the finally decisive demonstration of a certain day in October, that the ‘Mental Bitmaps’, as I call these paintings, aim to describe in painterly terms.’